Saturday 14 May 2011

Novel - Kasihmu di Jiwaku (Bab 27)

TANPA DISEDARI, sebulan telah berlalu. Ini bermakna sebulan lagi majlis perkahwinan antara aku dan Azhari akan dilangsungkan. Aku semakin bingung dengan sikap diam diri Azhari. Setakat ini, alhamdulillah kerana separuh dari urusan perkahwinan kami hampir selesai. Baju nikahku dijangka akan siap dalam seminggu lagi. Kad jemputan juga sudah mula diedarkan kepada saudara-mara dan rakan-rakan. Urusan tempahan makanan dari caterer dan canopy telah diuruskan oleh ayah. Aku hanya menguruskan hal sewaan pelamin, baju persandingan, barang-barang hantaran serta tempahan door gift untuk para tetamu. Namun, agak sukar bagiku untuk meguruskan barangan hantaran kerana gagal menghubungi Azhari. Yalah, aku bukannya tahu sangat apa yang dia suka atau tidak.
            “Alah, apa susah? Kau beli aja barang-barang yang biasa dia pakai dan boleh digunakan bila-bila masa. Macam baju kemeja, stoking, minyak wangi, kasut, macam-macamlah,” cadang Farhana. Aku tersenyum hambar. Rasa hendak menangis pun ada. Yalah, siapa yang tak terkilan dan sakit hati bila tunangan sendiri tidak ambil peduli akan hal kita? “Ni hah, aku belikan kau majalah khas untuk raja sehari. Dalam tu, banyak panduan yang boleh diguna pakai,” ujar Farhana lagi seraya menyerahkan majalah ‘Pesona Pengantin’ kepadaku. Aku menyelak muka surat majalah itu satu-persatu. Seketika aku menguntumkan senyuman manis buatnya.
            Thanks, Anne. Kaulah sahabat aku yang paling memahami,” ucapku terharu. Dia tersenyum. “Hmm… macam tulah. Senyum pun. Inilah dinamakan wajah bakal pengantin baru. Berseri aja,” pujinya sambil mencubit pipiku. Aku mengaduh.
            “Okey, malam ni, aku list down barang-barang yang aku nak beli buat hantaran. Esok, kau kena temankan aku shopping lagi, boleh?” pintaku.
            “Alahai, aku tak boleh nak janjilah, Aween. Takut tiba-tiba Kimi pulak ajak keluar,” ujarnya serba salah.
            “Alah, Anne. Aku rasa kali ni ajalah kita dapat bersama. Lepas ni, bila aku dah jadi bini orang, aku dah tak boleh nak bersama dengan kau lagi. Please, Anne… Cuma sebulan ni aja. Lepas aku kahwin, kau bolehlah enjoy puas-puas dengan buah hati kesayangan kau tu,” rengekku. Farhana terdiam.
            Pleaselah, Anne. Kali ni aja kita dapat bersama. Aku nak habiskan sisa-sisa zaman bujangku yang ada ni bersama dengan kau. Aku nak bersama dengan kau puas-puas,” rengekku lagi. Farhana mengetapkan bibirnya. Lama dia begitu. Memikirkan permintaanku itu.
            “Hmm… okeylah, okeylah. Tapi, kalau Kimi nak ikut macam mana?” dia mendugaku. Aku mengangguk laju.
            “Baguslah. Boleh aku tanya pendapat dia. Yalah, aku ni bukannya reti sangat beli barang-barang lelaki ni. Sekurang-kurangnya ringan sikit beban aku ni,” kataku. Farhana tersenyum. Lantas hidungku yang mancung ini dicuitnya lembut. Aku tersenyum gembira.

*****

JAM sudah menunjukkan ke angka dua belas. Aku masih lagi duduk di ruang tamu. Rancangan yang tertayang di televisyen langsung tidak menarik minatku. Pandanganku hanya tertumpu pada sebuah album lama yang menempatkan gambar-gambar perkahwinan ayah bersama arwah mama serta gambar-gambar sewaktu aku masih kecil.

            Aku tersenyum sendirian menatap gambar-gambar yang merakamkan detik-detik bersejarah antara ayah dan arwah mama. Mereka memang tampak secocok. Kata orang, wajahku persis wajah arwah mama. Tapi padaku, aku lebih nampak wajahku pada wajah ayah. Mataku agak redup dan sepet seperti ayah, tetapi mata mama tampak galak dan bundar. Cantik dan menikam. Namun bila kuteliti wajah mereka berdua, baru aku sedar yang terdapat persamaan pada wajah ayah dan arwah mama. Cuma bentuk mata mereka sahaja yang tampak berbeza.

            Sebaik aku menyelak lagi album kenanga tersebut, hatiku terus dirundung rasa hiba sebaik terpandang pada sekeping foto. Wajah mama tampak ceria di sebalik matanya yang galak itu, sambil mengendong aku yang ketika itu baru berusia tiga tahun. Aku pula tersenyum manja sambil memeluk erat tengkuk mama. Kami sama-sama tampak ceria. Ah, mama… Sesungguhnya aku cukup terkilan, kerana arwah mama tidak berkesempatan untuk meraikan hari bahagia anak gadis tunggalnya ini. Seketika airmataku menitis setitik demi setitik, mengenai album gambar yang hanya dilitupi dengan sehelai plastik nipis itu.

            “Aween,” sapa ayah tiba-tiba. Pantas aku menyeka airmata yang mengalir di pipiku. Di kala itu juga ayah melabuhkan punggungnya di sisiku. Bahuku dipautnya mesra. Seketika aku melentokkan kepalaku ke bahunya. Aku dibelai seperti anak kecil. Ayah hanya memerhatikan album yang masih berada di atas ribaku.
            “Kenapa tak tidur lagi?” soal ayah.
            “Aween belum ngantuk lagi, ayah,” jawabku perlahan. Seketika ayah mencapai album tersebut lantas menatapnya dengan pandangan yang sayu.
            “Ayah, kalau mama masih ada, kan best?” ujarku tiba-tiba. Ayah tersenyum hambar. “Tentu dialah orang yang paling gembira dan paling sibuk untuk buat persiapan. Aween pun tak adalah sampai penat macam ni sebab nak uruskan seorang diri,” luahku sebak.
           
            Seketika kepalaku diusapnya mesra. “Nak buat macam mana, sayang. ALLAH lebih menyayangi mama. Ayah tahu Aween sedih sebab mama tak ada di sisi sewaktu Aween nak bergelar isteri nanti. Tapi, kita harus relakan semua tu. Kalau kita benar-benar sayangkan arwah, kita harus redha. Lagipun, mama Aween akan menderita kalau dia terus hidup. Lebih baik kita biarkan ALLAH mengambilnya,” ujar ayah perlahan.
            “Mama dulu sakit apa, ayah? Aween tak pernah tahu pun apa sakit mama. Apa yang Aween tahu, mama pergi selepas berjuang melahirkan Ijie.” Ayah termangu seketika. Lama aku menunggu jawapan darinya. Seketika aku memegang telapak tangannya. “Ayah,” ujarku perlahan. Ayah terus memandangku sayu dan sepi. Aku pula memandangnya dengan penuh berharap.

*****

AKU menjadi bingung. Adakah keputusan yang kubuat kali ini benar-benar yang terbaik? Aku tak fikir begitu. Namun, demi melihat orang yang kusayangi hidup bahagia, aku harus berkorban. Aku tak mahu dia menderita di kemudian hari.
            “Kau ni dah gila ke! Hei, Aween! Hari pernikahan kau tak sampai sebulan lagi, tau! Persiapan pun dah dibuat. Semuanya hampir selesai. Kad pun dah diedarkan. Tiba-tiba kau nak minta putuskan pertunangan ni. Kau ni dah hilang akal ke!” marah Farhana. Aku bungkam. Namun dalam hatiku ini, hanya ALLAH sahaja yang tahu betapa beratnya untuk aku membuat keputusan ini.
            “Apa masalah kau sebenarnya, Aween? Kalau kau tak nak kahwin dengan Ari, kenapa kau terima lamaran keluarganya hari tu? Terus-terang aja kat ibu dia yang kau tak suka, habis cerita!” bentak Farhana lagi. Aku masih terdiam. Hanya mampu menerima herdikan rakan karibku itu. Seketika aku menggeleng lemah.
            “Apa niat kau sebenarnya buat semua ni?” soalnya, mulai mengendurkan suaranya yang tadinya begitu lantang memarahiku.
            “Aku tahu, ini bukan satu keputusan yang bijak. Tapi, bagi aku, inilah satu-satunya keputusan yang kuanggap yang tebaik. Bukan untuk aku, tapi untuk dia. Aku tak mahu dia menderita nanti,” ujarku panjang. Farhana merengus.
            Sorrylah, member. Aku tak faham.”
            “Aku ada alasanku tersendiri, Anne,” tegasku.
           
            Farhana terdiam. Matanya begitu tajam merenung mataku. Cukup dalam menikam. Aku tahu, dia begitu marah denganku. Ya, sememangnya aku tidak seharusnya berbuat begini. Keputusanku untuk memutuskan pertunangan ini seolah-olah telah memainkan perasaan Azhari. Aku seperti memperkotak-katikkan perasaannya. Sesungguhnya lelaki itu tidak bersalah. Malahan dia juga tidak seharusnya menerima ujian yang berat sepertimana yang telah ditanggung oleh ayahku dulu. Aku tak sanggup untuk melihatnya begitu.

            Dengan perlahan aku melucutkan cincin belah rotan yang tersarung kemas di jari manisku. Kucapai tangan Farhana lantas kuletakkan cincin pertunangan tersebut ke telapak tangannya.
            “Tolong berikan balik cincin ni kepadanya. Kirim salam padanya. Katakan yang aku benar-benar minta maaf. Aku tak boleh terima dia. Ini bukan untuk kebaikan aku aja, tetapi untuk kebaikan dia jugak. Suruh dia cari perempuan lain yang boleh menemani hidup dia sepanjang hayat,” tuturku lemah. Farhana termangu. Kepalanya digelengkan laju. Wajahnya yang tadinya cukup serius bertukar menjadi sayu.
            “Aween,” ucapnya lemah.
            “Kenapa, Ween?” soalnya sebak. Aku hanya mampu menggeleng. Seketika, airmataku turut gugur.
            “Adakah kerana sikapnya yang tak mengendahkan kau selama ni membuatkan kau berubah fikiran?” soal Farhana lembut. Aku menggeleng lagi.
            “Jangan bohong aku, Aween. Kita dah berkawan lama. Aku dah kenal sangat-sangat dengan kau. Malah aku memang dah masak benar dengan sikap kau,” ujarnya lirih. Aku mulai tersedu.
            “Kau sebenarnya merajuk dengan dia, kan? Tapi, janganlah sampai buat keputusan yang terburu-buru macam ni,” pujuknya.
            “Anne, aku tahu kau kecewa dengan keputusanku ini. Bukan setakat kau, tapi semua orang. Keluarga Ari, ibu Ari, ayah aku dan Ari sendiri. Aku tahu aku telah mengecewakan ramai pihak. Tapi, ini semua demi masa depan kami, Anne. Kau tak tahu, betapa beratnya derita ayah aku setelah kematian mama aku. Aku tak mahu Azhari merasai penderitaan yang pernah dialami oleh ayahku. Malahan, aku takut Ari akan tinggalkan aku suatu hari nanti. Dulu kasihnya pernah beralih arah. Tak mustahil bila dia dah bosan nanti, dia akan cari orang lain,” hujahku panjang. Begitu lirih suaraku menuturkannya.
            “Astagfirullahal’azim… Aween, jodoh pertemuan, ajal dan maut semua di tangan Tuhan. Kalaupun kau pergi selepas berkahwin nanti, itu sudah tersurat. Bukannya kerana kau mengikuti jejak ibu kau. Semua orang akan rasa mati, Aween. Mati ni bukannya satu penyakit keturunan. Itu adalah satu perkara yang pasti. Macam mana kau boleh berfikiran sempit macam ni?” tutur Farhana lagi. Kesal.
            “Aween, kenapalah sejauh itu yang kau fikir? Apa, kau dah lupakah, sebagai hamba ALLAH yang lemah, apa yang harus kita buat supaya kita terhindar dari sebarang musibah? Kita mestilah selalu berdoa moga Dia kurniakan kita tubuh yang sihat dan rumahtangga yang kukuh dan harmoni. Ini, belum apa-apa lagi kau dah berputus asa. Hei, inikah Khairul Azween yang aku kenal selama ni? Berjiwa kental, bersemangat besi. Tapi hari ni, sudah terbukti yang kau ni seorang yang pengecut. Mengaku kalah sebelum berjuang!” dia menjerkahku. Aku hanya terdiam sambil berpeluk tubuh.
            “Cakaplah apa yang kau nak cakap, Anne. Aku dah tak ambil peduli pun. Aku rasa ini aja jalan yang terbaik,” jelasku. Farhana mengeluh berat.
            “Hmm… entahlah, Aween. Aku sendiri tak faham dengan kau ni. Nak kata kau ni tak terpelajar, tak jugak. Bukannya calang-calang perempuan kau ni. Pemegang ijazah dalam usia dua puluh empat tahun. Tak semua orang dapat apa yang kau ada sekarang ni, Aween,” Farhana berkata lemah.

            Suasana menjadi sepi seketika. Farhana masih termangu-mangu, merenung cincin belah rotan yang masih berada di telapak tangannya itu. Seketika dia memandangku semula. Jelas akan kesayuan di sebalik matanya yang agak redup itu.
            “Ayah kau dah tahu?” soal Farhana. Aku mengetap bibir lama. Aku serba salah. Dengan perlahan aku menggeleng. Farhana mengeluh lagi. Berat kedengarannya.
            “Kau ni, kenapalah tak nak bincang dengan ayah kau dulu sebelum buat apa-apa keputusan? Tak baik membelakangkan keluarga,” dia bersuara lirih. Aku masih bungkam. “Kenapa tidak kau sendiri yang berikan balik cincin ni kepada dia?” soal Farhana lagi. Pantas aku menggeleng.
            “Aku tak mahu menghadap muka dia, Anne. Kalau dia tak sudi nak bersemuka dengan aku, bincang dengan aku pasal urusan perkahwinan ni, kenapa mesti aku pulak yang terhegeh-hegeh nak mencari dia? Biarlah. Kami bertunang pun tanpa bersemuka, dan biarlah kami putus juga tanpa bersemuka,” ujarku perlahan.
            “Senang betul kau cakap, ya? Habis tu, kalau dia tanya aku, apa aku nak jawab?” soal Farhana seolah tidak puas hati. Aku tersenyum sinis.
            “Anne, setahu aku, kau dengan Kimi kan pandai buat strategi?” sindirku. Farhana merengus lagi.
            “Okey, aku cuba. Tapi, sebelum tu aku nak ingatkan kau, Ween. Azhari terlalu sayangkan kau. Dia cinta sangat kat kau. Selama bertahun setelah dia putus dengan budak junior tu, dah puas dia cari kau. Dia rasa berdosa kerana mengecewakan kau dulu. Dia nak tebus balik kesalahan yang dah dia lakukan tu. Dia terlalu gembira bila akhirnya dia bertemu semula dengan kau. Tapi kau pulak seakan tak menghargai kedatangannya. Aween, cuba kau fikir apa perasaan keluarga kau. Lebih-lebih lagi ayah kau yang dah bertungkus-lumus menyiapkan persediaan untuk kau selama ni. Keluarga Azhari. Kau tak fikir ke perasaan ibu dia? Selama dia kenal kau, dia menatang kau bagai minyak yang penuh, macam anak-anak dia jugak. Tapi akhirnya, inikah balasan kau buat insan-insan yang terlalu menyayangi kau?” Farhana bersuara lagi. Aku hanya terdiam. Sesungguhnya, segala kata-kata yang dilafazkan Farhana itu tadi memang ada kebenarannya.
            “Habis tu, lepas ni kau nak ke mana?” soal Farhana lagi.
            “Aku nak pulang ke kampung aku di Johor. Dah lama rasanya aku tak balik jenguk keluarga aku di sana. Aku rindukan adik aku, Ijie,” jawabku. Farhana mengeluh lagi. “Aween, sebelum terlambat, fikirkanlah baik-baik,” dia terus memujukku. Aku hanya membisu. Walau apapun, ini adalah hala tuju hidupku. Aku ada hak untuk menentukannya. Aku rela membujang sampai bila-bila daripada melihat orang lain berduka setelah hidup bersama denganku nanti.

No comments:

Post a Comment