Monday 9 May 2011

Novel - Kasihmu di Jiwaku (Bab 26)

AKU hanya duduk berteleku di kerusi ruang makan. Selepas usai solat Subuh, aku menyiapkan sarapan pagi untuk ayah seperti biasa. Kini, aku sekadar menghabiskan hari-hariku di rumah sahaja. Bila aku kebosanan, aku akan keluar bersama Farhana.

            Sejak akhir-akhir ini, aku jarang sekali dapat bersama dengan Farhana. Yalah, dia sekarang sudah ada Hakimi. Masanya banyak dihabiskan bersama jejaka itu.
            “Itulah kau, ada kawan yang setia menemani, kau buat macam tu. Kau hancurkan hatinya. Sekarang, baru kau rasa kesepian, kan?” kata-kata Farhana tempoh hari bagaikan bergema di gegendang telingaku. Benar-benar membuatkan diriku dihimpit dengan rasa bersalah. “Aku tak ada niat langsung nak sakiti hati dia, Anne. Cuma aku nak jarakkan lagi hubungan kami yang semakin hari semakin erat ni. Aku tak mahu mengharapkan apa-apa darinya. Aku dapat rasakan, semakin rapatnya hubungan kami, hatiku semakin dekat dengannya,” luahku kepadanya. Farhana merengus.
            “Dah tu, apa salahnya? Bila hati dah sama-sama suka, teruskan ajalah. Apa masalahnya?” Aku mengeluh. Farhana tidak memahami akan apa yang tersirat di sebalik hati kecilku ini.
            “Okey, aku mengaku yang aku masih sukakan Azhari, tapi macam mana pulak dengan dia? Dia suka ke kat aku? Aku takut nanti aku yang bertepuk sebelah tangan. Aku tak mahu perasan sendiri. Nanti aku jugak yang akan merana, Ann,” luahku lagi.
            “Aween, dengar sini baik-baik. Azhari masih sukakan kau. Azhari masih sayangkan kau. Dia masih cintakan kau, tapi kau tu aja yang tak mahu nak faham hati dan perasaannya,” tekan Farhana. Aku terkedu. Benarkah apa yang kudengarkan ini?
            “Mana kau tahu semua ni, Anne?” soalku hairan. Begitu yakin sekali Farhana membuat kenyataan itu.
            “Aween, maafkan aku sebab tak beritahu kau tentang hal ini awal-awal. Sebenarnya, Kimi dah tahu duduk perkara sebenar. Bukan aku yang beritahunya, tetapi Azhari sendiri yang menceritakan kepada Kimi. Tapi kau jangan risau. Setakat ni, cuma Kimi seorang aja yang tahu selain dari kita bertiga. Kau tahu tak, Azhari selalu meluahkan isi hatinya kepada Kimi? Kimi dijadikan tempat untuk dia bercerita. Lepas tu, Kimi beritahu aku. Sebenarnya, kami yang plan semua ni supaya kau dengan Azhari selalu bertemu. Kami mahu kau dengan Azhari rapat kembali. Dan apa yang penting, kami nak satukan semula kau orang berdua. Tapi, aku kecewa sangat bila mengenangkan sikap kau yang ego tak sudah,” terang Farhana panjang.

Aku melopong. Ya ALLAH, apa yang dah aku lakukan ini? Kenapalah tergamak aku mengecewakan rakan-rakanku sendiri dan kenapa aku sanggup melukakan perasaan Azhari? Jejaka itu tidak bersalah. Malah dia terlalu ikhlas. Itu memang tidak dapat kunafikan, kerana pada malam itu, aku dapat melihat cahaya keikhlasan itu di sebalik sinar matanya. Namun ketika itu, aku telah terlanjur kata. Rasa kesal terus menyerbu ke sanubari. “Ya Allah, Anne. Apa dah aku buat ni?” keluhku dalam nada kesal.
“Hmm… itulah kau. Suka sangat bertindak sesuka hati tanpa fikir hati dan perasaan orang lain. Dia benar-benar ikhlas, Aween. Apa, kau tak nampak ke kesungguhan yang ditunjukkannya semasa kau orang bersama?” Aku mengeluh berat.
“Aku sedar, Anne. Tapi aku masih ragu-ragu.”
“Kenapa mesti ragu-ragu? Sebab dia pernah kecewakan kau dulu, maka sebab itu kau masih ragu-ragu dengan ketulusan hatinya? Huh, kau silap, Aween. Kau silap!” Farhana merengus geram. Aku menguak rambutku ke belakang. Dahiku turut kuusap lembut. “Aween, sebenarnya ada sesuatu perkara yang kau tak tahu selama ni. Sorry, aku tak dapat nak beritahu kau. Kalau kau nak tahu, kau tanya Azhari sendiri. Ada satu rahsia yang cuba disembunyikannya dari pengetahuan kau selama ni. Cuma dia tak mahu cakap, sebab tak mahu kau terluka dengan kisah lama tu.” aku tergamam mendengar kata-kata Farhana itu. Apa yang cuba disembunyikan dari pengetahuanku?

“Aween,” sapaan ayah mematikan lamunanku. Ayah mengambil tempat di hadapanku. Seketika aku menggelabah.
            “Ah, ayah,” ucapku gugup. Ayah tersenyum. Pantas aku mencapai sebiji cawan lalu kutuangkan air Nescafe panas kegemarannya ke dalam cawan tersebut.
            So, apa plan Aween lepas ni? Bila nak start cari kerja? Dah lama sangat Aween duduk berehat kat rumah?” soal ayah, memulakan topik pagi itu.
            “Setakat ni, belum rancang apa-apa lagi, ayah. Aween masih belum bersedia nak mulakan apa-apa lagi. Tunggulah, bila keadaan okey dulu,” jawabku. Ayah mengeluh berat bersama gelengan kecil. Entah apa yang terlintas di fikirannya sehingga dia mengeluh seperti itu.
            “Hari ni, Aween tak ke mana?” soal ayah mengalih, mengalih tajuk. Aku menggeleng. “Tak, ayah. Aween tak ke mana pun hari ni,” jawabku. Ayah turut mengangguk. Seketika dia menyuap oat yang terhidang ke mulutnya.
           
            “Hmm… apa khabar Azhari? Dah lama ayah tak dengar cerita pasal dia?” Aku tergamam. Soalan ayah itu benar-benar menyentap tangkai jantungku. Apa yang harus aku jawab? Perlukah aku berterus-terang kepada ayah tentang apa yang telah kuucapkan kepadanya malam itu? Sudah tentu ayah juga akan menyalahkanku dan menyebelahinya seperti Farhana. Ah, memang salah aku pun, kerana terlalu mengikut kata hati.
            “Dia okey, ayah. Agaknya dia sibuk, sebab tu dia menyepi sekejap,” ujarku meyakinkan ayah. Ayah mengangguk.

            Setelah menghabiskan sarapannya, ayah bergegas bangun dan mencapai brierfcasenya. Aku turut bangun dan mengikut jejak ayah dari belakang. Sepeti biasa, aku akan menghantar pemergian ayah sehingga ke muka pintu. Dan seperti biasa juga aku akan bersalaman dengannya.
            Take care,” pesan ayah. Aku mengangguk.
            Drive carefully,” pesanku pula. Ayah mengangguk.
            Sure honey,” ucapnya lalu mencuit pipiku. Aku tersenyum manja.

            Sebaik kereta ayah hilang dari pandangan, terus aku ke meja makan semula untuk berkemas. Setelah selesai mengemas meja dan dapur, aku ke bilikku semula. Segera aku merebahkan tubuh ke katil. Rasa bosan mulai menggamit. Sesekali aku akan mengerlingkan tubuh ke kiri dan ke kanan. Niat di hati hendak menyambung tidur semula. Namun tak terlelap pula mataku ini. Kini, barulah aku rasa kesunyian. Mungkin ini balasan ke atas diriku yang tak pernah nak menghargai kawan. Sekarang, terimalah! Padan muka! Aku mengutuk diriku sendiri.

            Tiba-tiba, terlintas di fikiranku akan sesuatu. Ya, sudah lama rasanya aku tidak ke kedai buku. Dan sudah lama jugalah aku telah meninggalkan hobiku yang suka membaca novel sejak di bangku sekolah lagi. Kalau sebelum ini, aku tidak akan ketinggalan untuk mendapatkan novel-novel terbaru. Malah, perkembangan dunia penulisan dan kisah-kisah para penulis kegemaranku turut kuambil tahu. Tapi itu dulu, sewaktu aku masih dalam pengajian. Waktu itu lebih seronok kerana boleh dikatakan ramai rakan-rakan memiliki minat yang sama denganku. Jadi, kami kerap berkongsi dan saling bertukar-tukar cerita selain dari mentelaah.

            Namun kini, sejak aku meninggalkan dunia kampus, aku tidak lagi mengambil tahu hal-hal berkaitan dengan penulisan itu. Malah, aku jarang ke kedai buku untuk mencari novel-novel terbaru. Tentu sudah banyak yang telah aku ketinggalan. Pantas aku melompat turun dari katil menujuk ke meja komputerku. Laci meja kutarik dan kukeluarkan beg duitku. Aku tersenyum sebaik mengeluarkan dua helai note lima puluh ringgit dari dalamnya. Ah, cukuplah ni. Bisik hatiku. Segera aku bersiap. Di dalam kepalaku kini hanya terlintas ‘MPH Bookstore’ yang terletak di MidValley Megamall. Aku gemar ke sana. Selain memiliki ruang yang besar dan menjual buku-buku yang pelbagai, di sana turut terdapat ruang membaca dan juga sebuah kafe yang disediakan khas untuk para pengunjung untuk membaca sambil menikmati makanan ringan dan minuman. Biasanya, setelah aku membeli novel, aku akan terus membacanya di kafe tersebut sambil menikmati secawan the tarik.

            Aku tersenyum sendiri. Rasa rindu terhadap hobi yang sudah sekian lama kutinggalkan itu. Ya, mulai saat ini, aku akan isi masa-masaku dengan melakukan aktiviti lamaku itu. Pastinya hari-hariku yang suram akan menjadi lebih bermakna.

*****

HARI INI, hari Sabtu. Aku langsung tidak bercadang hendak keluar ke mana-mana. Hanya duduk di rumah, melayan novel-novel yang telah kubeli tempoh hari. Tambahan pula, hari ini ayah juga bercuti. Sekurang-kurangnya, tidaklah aku kesunyian kerana ayah ada di rumah.

            Aku terbaring di atas katil sambil kusyuk menghayati jalan cerita novel yang kubaca. Serasakan, baru pagi tadi aku memulakan bacaanku. Sekarang, hendak masuk tengahari, sudah lebih separuh buku itu telah habis kubaca. Kalau boleh, aku hendak meneruskan bacaan sehinggalah ke penghujung cerita. Aku yakin aku dapat menghabiskannya dalam masa sehari sahaja.

            Sedang aku leka, tiba-tiba pintu bilikku diketuk. Ah, kacau daun! Tentu ayah. Kalau tak, siapa lagi. Pantas aku bangun dan terus meluru ke pintu lalu membukanya. Memang sudah aku agak. Wajah ayah terpacul di muka pintu.
            Ada apa, ayah?” soalku lembut. Ayah tersenyum penuh makna.
            Ada orang sedang menunggu di bawah,” ujarnya. Senyumannya masih terukir di bibir. Aku mengerutkan dahi.
            “Siapa, ayah?” soalku lagi.
            “Turun ajalah. Tukar baju tu. Pakai baju yang elok sikit. Biar sopan. Jangan pakai selekeh macam ni!” gumam ayah dan terus berlalu dari situ. Aku menggarukan kepala yang tidak gatal. Pelik.

            Tanpa berfikir panjang, aku ke almari pakaianku lalu mengeluarkan sehelai T-shirt jenama Diesel berlengan tiga suku panjang serta sepasang jeans biru tua. Wajahku yang kelihatan berserabai turut kuperkemaskan agar kelihatan lebih rapi. Setelah bersiap ala kadar, barulah aku turun ke bawah. Aku memanjangkan langkahku untuk melihat siapa yang sedang menungguku di bawah. Lagipun, tak baik buat orang tertunggu-tunggu.
           
            Tiba di ruang tamu, langkahku terhenti. Aku bagaikan tidak percaya melihat dua insan yang sedang duduk di ruang tamu sambil berbual-bual dengan ayah. Rasanya, wanita itu aku kenal tetapi terdapat juga seorang jejaka yang tidak kukenali. Sebaik menyedari kehadiranku di situ, wanita itu memaling bersama senyuman di bibir.
            “Aween,” sapanya lembut. Aku tersenyum lantas bergegas mendapatkannya.
            “Ibu,” ujarku riang. Kami saling berpelukan, melepaskan rindu yang terpendam. Sukar untuk percaya akan kedatangan wanita yang telah kuanggap sebagai ibuku sendiri itu. Pelukan kami terlerai.
            “Ibu apa khabar?” soalku. Ibu mengangguk perlahan.
            “Ibu baik, sayang. Aween sihat?” soal ibu pula. Aku mengangguk laju.

Seketika pandanganku beralih ke arah seorang jejaka yang kelihatan tenang duduk berhampiran dengan ibu. Wajahnya tampak bersahaja tetapi terserlah juga ketegasannya. Ibu memandang kami silih berganti. Dia tersenyum. Mungkin faham akan persoalan yang bermain di mindaku kini.
            “Aween, ini ibu kenalkan, Abang Amal. Dialah abang Ari yang ibu ceritakan dulu tu,” ucap ibu lembut. Aku tersenyum memandang jejaka itu. Senyumanku dibalasnya mesra. Memang benar, wajah mereka agak berlainan. Aku masih sukar hendak percaya, yang mereka begitu sudi hendak singgah ke rumahku ini. Walhal, tempat mereka terlalu jauh, di Utara Semenanjung sana.

            Mengenangkan situasi itu, tiba-tiba dadaku berdegup kencang. Apakah tujuan mereka datang ke sini? Apa yang lebih menghairankan aku, Azhari tidak bersama mereka. Kalau setakat hendak datang bertandang, tentu Azhari juga akan ada bersama. Takkan dia hendak membiarkan ibu dan abangnya datang berdua ke rumahku ini? Usapan lembut ibu yang menyinggah ke ubun-ubunku kian membuatkan dadaku semakin berdebar-debar. Serasakan, kedatangan mereka ini mengandungi makna yang besar.
            “Aween,” ujar ibu perlahan. Aku menelan air liurku. Terasa kesat dan kelat.
            “Sebenarnya, kami datang ni, ada hajat besar. Ini semua atas permintaan Azhari sendiri,” ibu bermukadimah. Aku hanya diam kaku.

            Seketika, wanita itu mengeluarkan sesuatu dari dalam beg tangannya. Aku tergamam tatkala melihat sebuah kotak merah baldu sudahpun berada di telapak tangan ibu. Semakin kencang degupan jantungku ini sebaik kotak itu dibuka. Sebentuk cincin belah rotan tersemat kemas di situ. Aku memandang wajah ibu dalam keadaan yang terpinga-pinga.
            “Aween, ibu dan Abang Amal mewakili Azhari untuk ke sini sebab nak sampaikan hajat Azhari. Kami nak melamar Aween bagi pihak Azhari untuk dijadikan isterinya,” tutur ibu satu persatu dalam loghat Utaranya. Aku terkesima. Terkejut, memang terkejut. Aku terus terkaku. Mulutku seakan terkunci rapat, manakala lidahku turut kelu untuk berbicara.
            “Ibu,” hanya itu yang mampu kuluahkan. Ibu tersenyum. Anak-anak rambutku diusapnya lagi dengan perlahan.
            “Ibu tahu tentu Aween terkejut, kan?” ucapnya lembut.
             
Aku menelan air liur. Nampaknya, dia benar-benar ikhlas dan bersungguh hendak melamarku. Kalau tidak, masakan dia menyuruh ibu dan abangnya datang? Perlukah aku terima? Sudah bersediakah aku untuk menjadi isterinya? Segala-galanya bagaikan mimpi. Aku sama sekali tidak terfikir yang hal ini akan berlaku. Tambahan pula, ia datanganya dari Azhari sendiri.
“Ibu,” ujarku perlahan.
“Aween serahkan semuanya kepada ayah Aween. Biar dia yang tentukan. Kalau dia setuju, Aween setuju,” tuturku perlahan.
“Aween, ayah beri kebebasan kepada Aween untuk buat keputusan. Aween ada hak untuk menentukan hidup Aween. Aween dah dewasa. Ayah percaya yang Aween dapat berfikir secara matang,” sampuk ayah perlahan. Ah, semakin serba salah aku dibuatnya. Ayah telah menyerahkan segala-galanya kepadaku. Kini, keputusan berada di tanganku. Sama ada aku hendak terima atau tidak.

Seketika kemudian, segala-gala yang telah berlaku beberapa hari yang lalu bermain semula mengganggu fikiranku. Kata-kata Farhana di dalam telefon tempoh hari, benar-benar mengusik naluri dan perasaanku. Kini sudah jelas akan kesungguhan Azhari itu apabila ibu dan abangnya sendiri yang datang ke rumah dan melamarku. Aku memejamkan mataku rapat, mengumpul segala kekuatan yang ada. Seketika kemudian, aku membukanya semula lalu aku mengangguk perlahan. Ibu tersenyum lega.
“Kalau Aween dah setuju, izinkan ibu sarungkan cincin ni kat jari Aween bagi pihak Azhari?” pintanya lembut. Aku mengangguk lagi. Dengan perlahan aku menghulurkan jari manis tangan kananku kepada ibu. Dengan penuh berhati-hati cincin belah rotan itu disarungkan ke jari manisku. Aku merenung cincin yang tersarung kemas di jariku itu dengan rasa terharu. Lantas tangan ibu kusalam dan kucium dengan rasa kasih dan hormat. Ibu pula terus membawaku ke dalam pelukannya yang kejap. Terasa hangat sekali pelukan seorang ibu itu. Seketika wajahku diciumnya dengan penuh kasih sayang. Aku semakin sebak dan tidak dapat menahan airmataku dari terus mengalir.

Segala-galanya berlaku di dalam sekelip mata. Ibarat mimpi. Sesungguhnya aku masih lagi terkejut. Masih sukar untuk percaya dengan apa yang telah berlaku ini. Aku sama sekali tidak menyangka yang aku kini sudah bergelar ‘tunangan’ kepada Azhari, jejaka yang pernah bertakhta di hati ini ketika di zaman remajaku dulu. Aku juga tidak menyangka yang aku turut berpeluang untuk merasai detik bersejarah ini. Cuma yang bezanya, majlis ini secara mengejut dan di luar pengetahuanku, bukan dirancang dan jauh sekali untuk dibuat secara besar-besaran. Sememangnya ia adalah di luar dugaanku.

“Encik Kamaruddin,” ujar ibu perlahan kepada ayah.
“Kami sekeluarga berharap sangat supaya majlis nikah mereka berdua ni dipercepatkan,” usul ibu kepada ayah. Ayah kelihatan tenang.
“Saya tak kisah, asalkan itu yang terbaik buat anak saya. Saya berharap sangat yang Azhari mampu menjaga anak gadis tunggal saya ni sebaik yang mungkin. Saya tak mahu hidupnya dipersiakan. Semenjak arwah isteri saya meninggal, saya tak ada orang lain melainkan dia dan jugak anak lelaki saya yang kini berada di bawah jagaan kedua orang tua saya di kampung. Dialah satu-satunya anak perempuan yang saya ada. Pada saya, selama ini dialah yang menjadi racun, dia jugalah yang menjadi penawar dalam hidup saya ni selepas kematian arwah isteri saya,” ujar ayah sayu.
“Kami faham, Encik Kamaruddin. Saya akan pastikan anak teruna saya tu akan menjaga Azween dengan baik. Saya takkan biarkan hidup Azween terabai,” ucap ibu bersungguh, seraya mengusap kepalaku. Aku tersenyum hiba.
“Apa pula kata Aween? Setuju kalau ibu cadangkan supaya majlis nikah Aween dengan Ari diadakan dua bulan dari sekarang?” soal ibu kepadaku. Aku terkebil-kebil. Seketika aku mengalihkan pandanganku ke arah ayah. Ayah masih tersenyum tenang. Melihat riak wajah ayah yang redup itu, aku bertambah yakin. Dengan perlahan aku mengagguk tanda setuju.
“Aween setuju, ibu,” ucapku lembut. Ibu tersenyum lagi.
“Alhamdulillah,” ucapnya. Berseri wajah itu. Tentu dia gembira kerana anak teruna kesayangannya bakal merempuh gerbang perkahwinan kelak. Dan akulah gadis yang dikatakan bertuah yang telah berjaya mencuri hati anak terunanya itu. Ah, bertuahkah aku memiliki Azhari? Hatiku bertanya sendiri.

*****

“TAHNIAH!” ucap Farhana riang. Aku tersenyum lebar melihat dia begitu gembira sekali apabila aku mengkhabarkan berita baik itu kepadanya.
Finally kau orang berdua bersatu jugak,” ujarnya lagi. Senyuman masih terukir kemas di bibir mungkilnya. Aku hanya mampu ketawa kecil. Sedangkan hatiku ini masih keliru, sama ada keputusan ini merupakan satu keputusan yang wajar ataupun tidak.
Thanks, Anne,” ucapku terharu. Namun hambar sekali kedengarannya. Farhana mengerutkan wajah.
“Kenapa, Aween? Kau tak gembira ke?” soalnya. Aku mengetapkan bibir lantas mengangguk laju.
“Mestilah aku gembira.”
“Tapi, muka kau tu tak nampak ceria. Seolah-olah semua ni atas dasar paksaan, bukan dengan hati yang rela,” katanya. Aku ketawa kecil.
“Kau masih ragu-ragu lagi ke dengan budak Ari tu? Hisy, kau ni…” keluhnya berat. Aku tahu, dia agak keliru dengan sikapku sejak akhir-akhir ini. Aku sendiri mengaku, hidupku bagai tak tentu arah semenjak hubungan aku dan Shazzy putus.
“Apa lagi yang kau nak bimbangkan? Tengok, keluarga dia sendiri yang datang pinang kau. Dah terang-terang kat depan mata yang dia benar-benar jujur dan ikhlas nak memperisterikan kau. Aku salute betul dengan Azhari tu. Betul-betul tabik spring. Even dia sekarang berada di zaman moden yang serba canggih ni, masih tak lupa pada adat. Dia langsung tak mengenepikan keluarganya. Jarang kita jumpa orang macam tu. Kalau akulah, aku pun nak Kimi buat macam tu jugak. Suruh keluarga dia sendiri yang datang jumpa keluarga aku, bukan dia datang pada aku, dan terus melamar,” bebel Farhana lagi. Aduh, bingit telingaku ini mendengar omelannya itu.
“Cik Farhana, siapa kata aku tak suka? Kalau kau nak tahu, inilah saat-saat yang paling aku nanti-nantikan selama ni, tau,” ujarku bersungguh. Namun, itu semua hanya lahir dari bibir. Di hati, hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

“Haa… macam tulah,” ucapnya senang hati. Aku tersenyum sinis melihat rakanku itu. Hairan. Aku yang bertunang, dia pulak yang exited. Gerutu hatiku.
“Tapi, yang tak bestnya, Anne. Pertunangan aku ni berlangsung secara tiba-tiba. Mengejut, kau tahu tak. Kalau sebelum ni, aku selalu berangan, kalau boleh nak buat majlis. Pakai baju lawa-lawa… Ini, kau tahu aku pakai apa masa ibu dia sarungkan cincin kat jari aku ni? Aku cuma pakai T-shirt dengan seluar jeans aja. Punyalah sempoi!” kataku mengenangkan kembali detik-detik itu. Memang kelakar. Farhana ketawa.
“Huh, tak pernah dibuat orang,” rungutku. Farhana mencebik.
“Siapa kata tak pernah? Ada, tapi tak ramai,” sangkalnya.
“Tapi tak apa, kan?” ujarnya sambil mencuit pehaku.
“Sesekali kita buat something different dari yang lain, apa salahnya,” sendanya diiringi tawa. Aku mencebirkan bibir.

“Kau dengan Kimi bila lagi?” soalku pula kepadanya.
“Aku?” soalnya kembali. Aku mengangguk laju.
“Aku lama lagi,” jawabnya. Aku mencebik. Huh, lama lagi konon.
“Yalah, lama tu bila?” soalku menekan. Dia menjungkitkan bahu. Masih kelihatan bibirnya yang terukir dengan segaris senyuman.
“Entahlah. Terpulanglah pada si Kimi tu, bila dia nak masuk meminang. Tunggu ajalah,” ujarnya. Aku ketawa kecil.
“Jangan tunggu lama-lama, nanti…” kata-kataku tergantung di situ.
“Nanti apa?” soalnya keras. Aku ketawa melihat Farhana yang kelihatan cuak.
“Nanti diambil orang,” jawabku berjenaka. Kami ketawa serentak.
“Apahal pulak? Sepatutnya dia tu yang tak boleh tunggu lama-lama, nanti aku yang kena kebas dek orang,” Farhana memperbetulkan kata-kataku. Dan tawa kami semakin menjadi.

“Hei, dahlah tu. Jomlah kita pergi makan. Aku dah lapar ni,” ajakku sebaik perutku mulai berbunyi meminta untuk diisi.
“Kau belanja?” pintanya. Aku mengangguk.
“Ya, aku belanja kau, sempena meraikan pertunanganku dengan Azhari,” ucapku. Dia tersenyum kambing. Sukalah tu, bila dapat makan free. Hatiku berbisik.
“Dengan satu syarat,” ujarku selamba. Dia memandangku sambil membeliakkan mata. Aku tersenyum kambing.
“Huh, kau ni ada-ada ajalah. So, apa dia?” soalnya sedikit kasar, namun aku tahu, ia berbaur gurauan.
“Lepas tu kau kena temankan aku pergi shopping, boleh?” pintaku. Dia mengerutkan dahinya.
Shopping? Kau nak beli apa?” soalnya.
“Ai, kan tak lama lagi aku dah nak kahwin? Mestilah macam-macam aku nak beli,” ujarku bersahaja. Farhana tersengih.
“Fuh, semangat nak kahwin! Baru bertunang tiga hari dah nak bershopping barang-barang kahwin?” perlinya. Aku mencebik.
“Wei, makcik. Kau ingat dua bulan tu satu jangka masa yang lama? Rasanya pejam celik, pejam celik, dah sampai dua bulan. Sikit-sikitlah. Sekarang ni, aku cuma nak beli kain untuk buat baju nikah dulu. Itu yang penting. Takut nanti orang tak mahu ambil tempahan, macam mana? Tak ke haru namanya tu?” kataku. Dia mengangguk bersama mulut yang membulat. Aku ketawa melihat gimiknya itu.
“Apalah, kau ni. Orang sekarang tak main tempah-tempah. Sewa aja dari butik,” ujar Farhana lagi.
“Anne, nikah kahwin ni cuma sekali aja seumur hidup. Aku kalau boleh nak simpan secebis kenangan sempena hari bersejarah tu, tau. Biarlah aku tempah baju nikah aku. Baju sanding aku sewa kat butik, sebab nikah tu penting. Itulah yang dituntut agama dan mengikat kita sebagai pasangan suami isteri. Bersanding tu cuma adat aja,” hujahku. Farhana mencebirkan bibir.
“Hmm… yalah, yalah, makcik oi! Suka hati kaulah. Yang nak kahwinnya kau, bukannya aku,” cebiknya. Aku ketawa kecil seraya mencuit bahunya.

*****

PERJALANAN hidupku kini bertambah ceria semenjak mula bergelar tunangan Azhari. Namun aku agak hairan. Kenapa Azhari masih berjauh hati denganku? Setiap kali aku cuba menelefonnya, panggilanku tidak dijawabnya. Dan bila aku menghantar pesanan ringkas, langsung dia tidak membalasnya. Adakah dia masih merajuk dan terasa hati dengan kata-kataku pada malam itu?

            Sesekali timbul juga rasa geram di hati ini. Serasakan diriku ini tidak diendah langsung oleh tunangku sendiri. Adakah dia mahu mengujiku? Dia ingin tahu sejauh mana penerimaanku terhadap dirinya? Mungkin juga. Tapi, kenapa dia begitu? Bukankah aku sudah menerima lamarannya? Malah kami akan bersatu tidak lama lagi seperti mana yang diimpikannya selama ini. Jadi, apa lagi yang dia tidak puas hati denganku?
            “Hisy, aku betul-betul tak fahamlah dengan mamat tu. Sejak kami bertengkar beberapa malam sebelum kami bertunang, sampailah ke saat ni, langsung aku tak dengar khabar berita darinya. Apahal dia tu?” rungutku. Farhana dan Hakimi yang duduk bertentangan denganku saling berpandangan sesama sendiri.
            “Kimi, takkan dia tak cakap apa-apa kat kau?” soalku mengasak Hakimi. Jejaka itu hanya menggelengkan kepala lemah.
            “Dia tak cakap apa-apa pun kat aku. Malah, hal dia menghantar rombongan meminang kat rumah kau pun dia tak cerita kat aku dengan Anne. Kami tahu yang kau orang dah bertunang bila kau beritahu Anne, lepas tu Anne pulak beritahu aku. Dia dah lama tak hubungi aku, Ween. Kali terakhir dia call aku pada malam kau orang mula berkrisis hari tu,” terang Hakimi satu-persatu. Farhana hanya membatukan diri.
            “Ni yang aku was-was ni,” keluhku. Kedua sahabatku di hadapan masih lagi membisu. Mungkin mati akal untuk berkata-kata. Aku tahu, mereka begitu berharap agar aku dan Azhari akan bersatu. Malah, selama ini merekalah yang bersungguh-sungguh merancang pelbagai rancangan supaya aku dan Azhari sering menghabiskan masa kami bersama. Mereka mahu kami rapat seperti dulu.

            Seketika kedengaran suara keluhan berat dari bibir Hakimi. Dia menggaru-garukan kepalanya. Wajahnya tampak runsing sekali.
            “Hisy, pening kepala aku ni. Bila si Ari bersungguh, kau jual mahal. Bila kau dah beri respon positif, dia pulak yang buat perangai. Entahlah, aku pun tak faham dengan kau orang berdua ni,” rungutnya. Farhana tersenyum hambar.

No comments:

Post a Comment