Sunday 14 August 2011

Novel - Kasihmu di Jiwaku (Bab 37)

AKU duduk tersandar di kepala katil sambil memandang keadaan sekeliling yang agak asing. Kamar itu begitu sunyi dan sepi. Hanya dicat dengan warna serba putih. Begitu juga dengan kain cadar serta selimut yang juga berwarna putih. Malahan, baju yang kupakai juga serba putih. Aku membelek-belek lengan baju yang kupakai dengan rasa hairan. Seketika aku memandang lagi di segenap ruang kamar itu dengan perasaan aneh sekali. Di manakah aku? Kenapa aku berada di sini seorang diri? Di mana suamiku? Soalan itu berlegar-legar di kotak fikiranku.

Seketika kemudian, kedengaran bunyi pintu kamar itu terbuka. Terpacul seraut wajah yang tidak kukenali yang berpakaian serba putih seperti seorang doktor. Di kiri dan kanannya pula terdapat dua orang wanita yang juga berpakaian serba putih seperti jururawat. Aku di hospital? Bila aku dimasukkan ke sini? Malah apa yang lebih menghairankan aku, lelaki yang berpakaian seperti doktor itu sedang mengendong seorang bayi yang sudah dibedung dengan kain putih. Wajahnya bercahaya sambil tersenyum ke arahku. Segera pandanganku beralih ke perutku. Oh, tidak! Perutku sudah kempis. Aku sudah melahirkan anakku? Ah, tak mungkin! Kandunganku belum pun masuk tujuh bulan. Bayiku belum cukup bulan lagi, macam mana aku boleh melahirkannya? Aneh!

Mereka menghampiriku. Seketika kemudian doktor tersebut menghulurkan bayi itu kepadaku bersama segaris senyuman di bibir.
“Tahniah, Puan Azween. Puan telah selamat melahirkan anak perempuan,” ucap doktor itu. Aku mengerutkan dahiku. Bagaimana aku boleh melahirkan anak ini? Sedangkan sebelum ini aku langsung tidak merasakan kesakitan hendak bersalin. Malahan, aku langsung tidak merasa peritnya di saat aku sedang bergelut ketika hendak melahirkan anak ini. Adakah aku telah melahirkannya dengan cara pembedahan? Baru aku hendak merungkaikan kekusutanku ini dengan bertanyakan doktor itu, kulihat mereka bertiga sudahpun tiada. Sekelip mata mereka sudah hilang dari pandanganku.

Lantas pandanganku beralih ke arah bayi yang berada di dalam kendonganku itu. Aku tersenyum tatkala menatap wajah comel anak itu. Wajah bayi yang gebu dan mulus itu kucium bertalu-talu. Anak akukah ini? Ya, aku yakin ini anakku. Wajahnya ada mirip wajah ayahnya. Di kala itu aku teringatkan seseorang. Ya, suamiku Azhari. Ke manakah dia? Kenapa dia tidak berada di sini, menyambut kedatangan bayi ini? Bukankah di saat ini dia harus berada di sampingku, menyambut kegembiraan ini bersama denganku? Hatiku mulai terguris pilu, mengenangkan sikap lepas tangan suamiku itu.

Sedang mataku begitu asyik menatap wajah anakku, tiba-tiba aku terdengar bunyi derapan kaki menghampiri katilku. Dalam fikiranku tiada orang lain melainkan Azhari, suamiku. Tanpa menoleh walau seketika, aku bersuara.
“Abang, tengok anak kita ni, bang. Comelnya. Mukanya macam muka abang.” Namun tiada sebarang respon. Dia hanya menyepi berdiri di hujung kakiku.
“Bang, tengoklah ni bang. Anak kita ni…” dan sebaik aku mendongak, aku terperanjat. Orang yang sedang berdiri di hujung katilku itu bukanlah suamiku. Sebaliknya, seorang yang tidak kukenali. Wajahnya tampak bengis. Seluruh tubuhnya diselaputi kain hitam. Cukup menggerunkan. Aku menggigil ketakutan. Bayi yang berada di kendonganku kudakap erat. Mahluk itu menghampiriku. Aku ingin menjerit, tetapi bibirku terasa amat berat sekali. Lidahku pula kelu dan suaraku seakan tersekat di celah-celah kerongkongku.

Sepantas kilat anak itu berjaya dirampasnya dari peganganku. Aku yang ketika itu begitu lemah tidak mampu untuk melawan. Aku cuba mengejar mahluk itu dari membawa anakku lari, namun kakiku terasa kaku seakan lumpuh ketika itu.
“Tolong…! Bagi balik anak aku! Doktor, tolong doktor! Ada orang ambil anak saya, doktor! Tolong!!!” akhirnya aku berjaya menjerit. Malangnya tiada sesiapa yang datang membantu. Seketika kemudian, kelihatan suamiku masuk ke kamar itu dan terus meluru mendapatkanku.
“Aween, kenapa ni sayang?” soalnya cemas.
“Abang, tolong bang. Ada orang ambil anak kita, bang. Tolong kejar orang tu, bang! Dapatkan balik anak kita!” raungku kuat. Namun Azhari bagaikan tidak menghiraukan rayuanku itu. Sebaliknya pula dia berusaha menenangkanku.
“Abang, jangan pedulikan Aween, bang. Tolong kejar orang tu, bang! Dapatkan balik anak kita!” jeritku lagi. Dalam pada itu aku meronta-ronta dari pegangan suamiku.
“Aween, sabar sayang. Bertenang!” Azhari terus menenangkanku.

*****

DALAM sekelip mata, keadaan sekelilingku sudahpun berubah rupa. Aku tidak lagi berada di kamar yang asing itu, sebaliknya berada di bilik tidur kami di rumah. Aku masih meronta-ronta sambil menjerit meminta agar dikembalikan semula anakku, manakala suamiku pula masih cuba memegang kuat tanganku yang sedang meronta-ronta itu. “Ya ALLAH! Aween, kenapa ni? Sabar sayang, bawa mengucap,” ujar suamiku.
            “Lepaskan aku! Aku nak kejar orang tu. Dia bawak lari anak aku!” jeritku kuat.
            “Aween, abang ni!” suara Azhari mulai meninggi. Dan aku tergamam. Seketika mataku bertentangan dengan mata suamiku. Aku termengah-mengah keletihan. Nafasku berombak kencang.
            “Abang, anak kita…” Pantas Azhari mencapai tanganku lalu diramasnya. Seketika telapak tanganku dibawanya ke permukaan perutku yang masih membuncit itu. Aku terkejut. Ya ALLAH, aku bermimpi rupanya!
            Kan anak kita masih ada di sini?” soalnya lembut. Sebelah dari tanganku mengusap lembut dahiku. Di kala itu aku dapat rasakan ada satu pergerakan di perutku. Pergerakan seolah-olah cuba menenangkanku. Aku menjadi tenang kembali. Syukur alhamdulillah. Anakku masih bernyawa di dalam kandunganku ini.

            Seketika aku beristigfar. “Astagfirullahal’azim…” ucapku berkali-kali. Azhari segera memasang lampu tidur di sisi katil. Bilik yang tadinya begitu gelap-gelita kini diterangi dengan cahaya kuning yang samar-samar. Dia terus merenungku dengan pandangan yang cemas.
            “Aween mengigau. Kenapa ni, sayang?” soalnya lembut. Seketika dahiku diusap dan dikucup lembut. Aku masih seperti tadi, mengucap kalimah suci itu berkali-kali. Lantas aku menangis di dada suamiku. Ketika itu, dapat kurasakan usapan lembut di belakang kepalaku.
“Abang, Aween takut bang. Aween takut,” ucapku dalam tangisan.
            “Sayang takutkan apa?” soalnya lagi.
            “Aween mimpi buruk. Ada orang nak ambil anak kita, bang. Aween takut,” ucapku lagi. Dan tangisanku kian menjadi-jadi sebaik terkenangkan mimpi itu tadi.
            “Sayang, kan itu cuma mimpi? Jangan difikirkan sangat. Mimpi tu cuma mainan tidur. Dah, bawa bertenang. Jangan menangis lagi. InsyaALLAH, tak ada orang yang nak ambil anak kita,” tutur Azhari lembut. Dia masih cuba menenangkanku.

            Seketika pelukan kami terlerai. Azhari terus merenungku. Seketika dia menghampiri meja sisi katil lalu menuangkan sedikit air masak ke dalam gelas. Kemudian dia menghadapiku semula. Kulihat mulutnya berkumat-kamit membaca sesuatu. Seketika kemudian dia meniup air di dalam gelas itu lalu dituangkannya sedikit ke telapak tangannya dan merenjis-renjiskan ke mukaku. Mulutnya masih berkumat-kamit seolah membaca sesuatu. Dan seketika kemudian dia menghembuskannya lembut ke wajahku. Air di dalam gelas itu dituangkannya lagi sedikit di telapak tangan lalu menyapukannya ke seluruh wajah dan ubun-ubunku. Aku hanya membiarkan perbuatannya itu.

            “Dah okey?” soalnya sambil menggenggam tanganku. Aku terdiam. Dia tersenyum melihatku masih tergamam seperti itu.
            “Abang, Aween takut,” ucapku lembut berbaur cemas.
            It’s just a nightmare, sayang,” ujarnya lagi. Aku mengeluh berat.
            “Abang, Aween rasa tak sedap hati,” aduku. Dia mengerutkan dahi.
            “Kenapa?” soalnya. Seketika ubun-ubunku diusap lagi.
            “Abang, boleh tak esok abang ambil cuti? Kita ke klinik buat check-up?” pintaku. Semakin berkerut dahinya memandangku.
            “Nak ke klinik lagi? Setahu abang, baru minggu lepas Aween jumpa doktor buat check-up. Takkan cepat sangat appointment dengan doktor tu?” soalnya pelik. Aku menggeleng laju.
            “Aween tak ada appointment pun dengan Doktor Hazim esok, bang. Tapi, hati Aween ni rasa tak sedap. Macam ada something yang akan berlaku. Aween nak check sama ada anak kita ni okey ke tidak. Abang, Aween takut kehilangan anak kita, bang,” ujarku dalam nada gusar.

Azhari terdiam. Sebuah keluhan terbit di bibirnya. Lama dia memikirkannya. Dan akhirnya dia mengangguk setuju. Aku tersenyum puas.
“Terima kasih, bang,” ucapku sayu. Dia mengangguk lantas merangkul tubuhku lalu dibawa ke dalam dakapannya. Seketika aku menjadi tenang semula.
“Abang, Aween nak berikan yang terbaik untuk abang. Aween sayangkan abang. Aween sayang sangat kat abang,” ucapku bersungguh.
“Abang pun sayangkan Aween jugak. Sayangnya abang pada Aween, hanya ALLAH saja yang tahu,” ucapnya penuh syahdu. Aku terharu. Dan akhirnya, aku terlena jua di dalam dakapan suamiku. Tiada lagi mimpi ngeri yang bertandang mengganggu tidur malamku kali ini.

*****

“MACAM mana dengan isteri dan anak I, doktor?” Di sebalik tirai hijau itu, kedengaran suamiku bertanya pada Doktor Hazim sebaik doktor pakar sakit puan itu selesai memeriksaku.
            “Hmm… so far kandungannya sihat, tak ada apa-apa yang membimbangkan. You janganlah risau, Encik Khairul,” ujar Doktor Hazim kepada suamiku. Aku terduduk di katil rawatan sebaik tirai ditarik. Seorang jururawat membantu memimpin tanganku untuk turun dari katil itu dan melangkah menghampiri meja doktor. Aku mengambil tempat di sebelah suamiku menghadap Doktor Hazim.
            I bukannya apa, doktor. I risau tengok my wife sejak akhir-akhir ni. Sekejap-sekejap termenung, kekadang dia asyik fikir benda yang negatif aja. Selalu nampak risau macam orang sedang berhadapan dengan trauma. Malam tadi dia bermimpi buruk, katanya ada orang nak ambil anak kami. Tu yang dia beria sangat ajak I datang sini buat check-up pada kandungannya tu. She’s too worry if there’s something will happen to our baby,” adu suamiku kepada Doktor Hazim. Aku mulai cuak. Wajah Doktor Hazim kurenung lalu mengisyaratkan sesuatu. Doktor Hazim memandangku dengan riak wajah serba salah.
            “Adakah ini satu perkara yang normal bagi ibu-ibu yang mengandungkan anak sulung, doktor?” soal suamiku. Doktor Hazim terdiam. Seketika dia mengeluh berat.
            “Kes macam ni memang ada, Encik Khairul. Tapi tak banyak, dan ia jarang sekali berlaku. Biasalah tu, Encik Khairul. Bila mengandungkan anak sulung ni, macam-macam yang si ibu fikirkan. Yalah, baru pengalaman pertama. Jadi, you haruslah bersabar menghadapi kerenah isteri you ni,” terang Doktor Hazim panjang-lebar. Azhari mengangguk. Aku terdiam mendengar perbincangan mereka.

            Setengah jam kemudian, kami keluar dari bilik rawatan. Azhari memandangku lalu memaut tubuhku. Bahuku diramasnya.
“Sayang dengar tak tadi, doktor kata baby kita okey, tak ada apa-apa?” soalnya kepadaku. Aku terdiam. Seketika aku mengangguk lemah. Namun aku rasa cukup bersyukur kerana Doktor Hazim langsung tidak menyentuh hal penyakitku di hadapan Azhari. Sehingga kini, rahsia itu masih berjaya kusembunyikan dari pengetahuan suamiku. “So sekarang tak ada masalah lagi?” soalnya lagi. Aku mengangguk lemah.
“Hmm… baguslah tu. So lepas ni, abang tak mahu tengok lagi Aween murung, termenung sana-sini dan fikir yang bukan-bukan. Tak ada apa yang nak dibimbangkan lagi. Dan jangan diingatkan jugak pasal mimpi malam tadi tu lagi. Anak kita kat dalam tu sihat walafiat. Aween tu aja yang tak okey sebenarnya. Asyik fikir benda yang pelik-pelik aja,” bebelnya. Aku bungkam. Ya, memang Aween tak okey, bang. Aween sakit, bang. Aween ada kanser pangkal rahim. Namun kata-kata itu hanya terluah di lubuk hatiku ini.

            Tengahari itu, Azhari terpaksa juga ke pejabatnya memandangkan dia ada mesyuarat penting pada pukul tiga petang. Sesekali timbul rasa kesal dan simpatiku kepadanya. Aku telah banyak menyusahkannya. Ini semua adalah angkara kerenah pelikku sejak akhir-akhir ini. Kerana terlalu menurut permintaanku, dia menjadi agak kelam-kabut. Sesungguhnya aku menyesal kerana terlalu menyusahkan suamiku. Maafkan Aween, abang…

No comments:

Post a Comment